foto's als vertrekpunt voor schilderijen
expositie in TweeSteden ziekenhuis

Annelies van Gerwens 'Na-beelden'

Annelies van Gerwen, winnares van de Talens Paletprijs 2002, stelt tot en met 31 mei aanstaande schilderijen tentoon in het TweeSteden ziekenhuis aan de Dr. Deelenlaan inTilburg. In het figuratieve werk – met als titel ‘Na-beelden' – van de Tilburgse kunstenares staat bijna altijd de mens in relatie tot zijn of haar omgeving centraal.

Van Gerwens werk werd voor de prijs geselecteerd door een vakjury bestaande uit kunstenaars, kunstverkopers, docenten, een kunsthistoricus en Gerrit Komrij naar wiens gedicht de werken waren gemaakt. De Tilburgse kunstenares kwam niet geheel onbeslagen ten ijs. Na cursussen kunstgeschiedenis en aquarelleren gedurende meerdere jaren voltooide zij met eervolle vermelding een zevenjarige deeltijdopleiding aan de Academie voor Schone Kunsten te Arendonk (België).

Van Gerwen maakt foto's van voor haar interessante composities en gebeurtenissen. Met deze beelden gaat ze vervolgens al schilderend aan de slag. De fotografische beelden zijn een vertrekpunt, een start van waaruit ze verder werkt. De originele afbeelding wordt verder verlaten. Dat is een duidelijke opgave die zij zichzelf heeft gesteld. Bij elk werk voelt ze weer de behoefte dit verder door te voeren. De doeken krijgen van haar geen titels mee, want ze vindt dat de beleving van de toeschouwer centraal moet staan. Van Gerwen werkt voornamelijk met olieverf, vooral omdat deze verf op het doek (nat in nat) nog allerlei mogelijkheden biedt. De kleuren zijn zelden tot nooit uitbundig, eerder ingetogen. Haar inspiratie ligt dan ook onder andere bij schilders die hierin tevens uitblinken. Zoals Luc Tuymans die een ingehouden schuchtere manier van schilderen heeft; monochroom in zachte kleuren. Maar ook bewondert ze figuratieve schilders met heel andere kwaliteiten: Lovis Corinth die energieke verfstreken plaatst in vitale kleuren en lijnen en Lucian Freud, wiens werk een welhaast agressief realisme toont en gefascineerd lijkt door vlees. Hij schildert het echte leven in veelal grijze tinten. Het werk van Paula Rego waardeert van Gerwen met name om de verhalende elementen daarin.

Edwin Evers, kunstbeheer TweeSteden Ziekenhuis: ‘Krachtig werk, duidelijk van opzet, met een gebrek aan detaillering. Dit gegeven laat heel veel ruimte voor de toeschouwer om het verhaal te complementeren.' Ven Gerwen exposeerde eerder in Gemeentehuis Arendonk, in Faxx Duvelhok in Tilburg, in het Stadhuis van Utrecht en in de Utrechtse Jaarbeurstraverse.

Het werk wordt door collega's als volgt gewaardeerd: De jury van de regional voorronde van Talens Palet 2002: ‘Een beeld dat zich als het ware afspeelt in de herinnering. Het is een fraai poëtisch werkstuk dat met heel weinig middelen veel suggereert.(...) Bij wat langer kijken slaan weemoed en geheimzinnigheid toe. Er zitten dingen in die niet kunnen en daarom de kijker op het verkeerde been zetten.' De jury van de finale: ‘De opzet is eenvoudig en elementair, alle overbodige details zijn vermeden. De sfeer is sober en geheimzinnig. De toeschouwer voelt die sfeer, maar moet er zelf een betekenis aan geven, (...) Verfvlekken en –vlakken verbeelden alleen de essentiële vormen, de toeschouwer heeft daar voldoende houvast aan. Het werk als geheel is een enorme blikvanger. (...) Je staat in het schilderij en bent op weg naar het geheim achter de deur.'

in: Stadsnieuws, 20 april 2003.